Skapad den 2019.09.16
Uppdaterad den 2022.03.25

Vilket är bättre – att låna pengar eller ge upp eget kapital?

De flesta företagare behöver pengar under de första åren då de startar sitt företag, och ofta genereras pengar inte organiskt i verksamheten. De behöver externt rörelsekapital. Antingen lånar de pengar eller säljer en del av företaget (d.v.s. ge upp eget kapital). 

Historiskt sett har företagarna oftast finansierats av familjen, medan vissa vänt sig till banker eller investerare. Vissa har du antagligen hört talas om men andra kanske är nya namn för dig. Till exempel:

  • Amazon.com: Grundare Jeff Bezos fick en investering på 100 000 dollar från sina föräldrar för att starta den berömda onlinebutiken. 
  • SpaceX/Tesla: Elon Musks första företag Zip2 grundades med hjälp av 28 000 dollar från hans far. Företaget såldes sedan till Compaq för 307 miljoner dollar och 34 miljoner dollar i aktieoptioner och banade vägen för Musk som då kunde skapa X.com/Paypal, SpaceX och Tesla. 
  • GoPro: Nick Woodmans föräldrar, (fadern är medgrundare till investeringsbanken Robertson Stephens) gav honom ett lån på 235 000 dollar för att han skulle komma igång. 
  • Poundland: Storbritanniens enorma dollarstore-kedja började med en investering på 50 000 pund från grundaren Steve Smiths far. 
  • Squarespace: Grundare Anthony Casalena fick 30 000 dollar från sin far år 2003 för att bygga sin allt-i-ett-webbpubliceringssvit.

Det är svårt att förutsäga om dessa företag skulle blivit de jättar de är idag utan att ha haft tillgång till pengar under de första utvecklingsåren.

Det verkliga svaret beror på ditt eget företag, bransch och din egen riskbedömning. Beroende på din affärsplan vill du i de flesta fall antingen växa riktigt snabbt, bygga upp ditt företag gradvis eller ta dig vidare från den platå du hamnat på.

Att låna är billigare än att ge upp eget kapital

När du letar efter rörelsekapital till ditt företag är det nästan alltid dyrare på lång sikt att ge upp eget kapital än att ta ett lån.

Att ge upp eget kapital innebär att du offrar framtida vinster på obestämd tid för att möta behoven på kort eller medellång sikt. Med ett företagslån får du räntekostnader, men de är tillfälliga. När du väl betalat tillbaka är ditt eget kapital intakt.

 

Räntebetalningar minskar skattetrycket

Många företagare är inte medvetna om att i vissa länder minskar räntekostnader den beskattningsbara vinsten och därigenom får du lägre skattekostnader. Det effektiva räntan du betalar är lägre än den nominella räntan på grund av detta. 

Det är denna lägre kapitalkostnad som bör tas med i beräkningen av avkastningen när man tar ett lån. Även små företag kan använda detta för att förbättra företagets ekonomi.

 

Lån uppmuntrar till disciplin

Att ta lån medför en disciplin när det gäller utgifter och investeringar som kan hjälpa ditt företag, särskilt under ditt företags inledande år.

Vi tror inte att ett företag tar lån bara för att öka sin disciplin, men man kan betrakta detta som en positiv bieffekt av att ta ett lån. 

Motivationen att optimera varje krona försvinner när du har mycket pengar att spendera. För mycket psykologi är ett hot mot små och medelstora företag som hela tiden måste förbättra sitt fokus och sin följsamhet. Att ha en stor budget kan lätt leda till att affärsutgifterna går från nödvändigheter till att köpa saker som är ”bra att ha”. Men när du har ont om pengar, läggs utgiftsribban högre eftersom varje beslut och transaktion måste vara ekonomiskt motiverad.

I de flesta fall skapar detta en förändring i den kulturella förväntningen inom hela verksamheten. Det gör att varje anställd tar ansvar för att få ut största möjliga värde ur varje produktionssteg.

Det finns många situationer då det inte är vettigt att ta ett företagslån. Men om du gör det på rätt sätt är det inget att vara rädd för. Tvärtom, det kan användas som ett strategiskt verktyg för att skapa tillväxt i företaget och är ofta ett mycket billigare finansieringsalternativ än andra varianter. På grund av den konkurrensutsatta miljön idag måste du, mer än någonsin, vara skicklig på att använda alla verktygen i din arsenal för att hjälpa ditt företag nå sin fulla potential.