Att tänka på efter Covid-19
Om du längtar efter att allt ska bli som vanligt igen är du inte ensam, få företag har undgåtts att drabbas av konsekvenserna av denna utdragna pandemi. Men förr eller senare, förhoppningsvis förr, kommer hjulen att börja snurra igen. Här är några saker du bör tänka på kring hygien och smittskydd när du öppnar upp verksamheten efter covid-19.
OBS! Följ alltid Folkhälsomyndighetens rekommendationer, se avsnittet i kursiv stil nedan.
Skydda de anställda
Att gå till jobbet trots att man inte känner sig helt frisk har nog de flesta gjort någon gång. Men i dessa tider är det verkligen ingen bra idé. Var därför tydlig med att den som har symptom ska stanna hemma. Denna säkerhetsåtgärd är så viktig att du bör påminna dina anställda om den då och då, även om det kan kännas tjatigt.
Skriv ner riktlinjer och rutiner för hygien och städning, och se till att alla anställda har läst och förstått dem så att de vet exakt vad de ska göra. Anordna även en snabbkurs om det behövs för att nöta in rutinerna. Lokalerna bör rengöras mer ofta, framförallt kassadiskar, personalrum, toaletter och dörrar. Mer information om smittskydd och städning finns på Folkhälsomyndighetens hemsida.
Ta fram en beredskapsplan. Alla anställda måste veta vad de ska göra om de varit i kontakt med någon som kan ha varit smittad, eller om en kollega insjuknat i corona. Beredskapsplanen bör innehålla information om hur man meddelar att man kan ha blivit smittad och hur man meddelar personer som kan behöva sättas i karantän. Den bör också beskriva vilka kriterier som måste vara uppfyllda innan man kan börja jobba igen.
Bromsa smittspridningen bland dina kunder
Folkhälsomyndigheten presenterar följande allmänna råd för verksamheter:
- Sätt upp information till medlemmar, personal, kunder och andra besökare.
- Markera avstånd på golvet där köer kan bildas.
- Möblera om eller på annat sätt skapa utrymme för att undvika trängsel.
- Håll digitala möten.
- Ge möjlighet att tvätta händerna med tvål och vatten och erbjud handsprit.
- Undvik att flera personer samlas, särskilt i trånga lokaler.
Om du driver en restaurang eller ett café finns det ytterligare åtgärder du måste vidta. Folkhälsomyndigheten föreskriver, med stöd av smittskyddsförordningen, att restauranger, barer och caféer i hela landet ska vidta följande särskilda åtgärder för att minska risken för spridning av covid-19.
- Trängsel mellan människor i köer, vid bord, bufféer eller bardiskar får inte förekomma utan besökare ska kunna hålla avstånd mellan varandra.
- Besökare ska äta och dricka sittandes vid bord. Personal ska bära ut beställningarna.
- Om det är möjligt att låta gästerna beställa och hämta sin mat och dryck själva så är det tillåtet, så länge det inte leder till trängsel eller köer.
- Hämtmat kan överlämnas som vanligt, så länge det går att göra utan trängsel mellan människor.
Källa: Folkhälsomyndigheten. Läs mer om covid-19 på Folkhälsomyndighetens hemsida
Att många branscher har drabbats hårt av covid-19-pandemin är knappast någon nyhet. Om du behöver ett tillskott av kapital på grund av minskade intäkter, överväg att ansöka om ett företagslån. Det är snabbt och enkelt att ansöka om lånet och ansökan godkänns normalt på en arbetsdag.
Fungerar din affärsmodell fortfarande?
I mars var det många som trodde att utbrottet skulle vara över till sommaren, men det ser ut som om vi kommer att få leva med vissa restriktioner ett bra tag framöver. Därför kan det vara nödvändigt att se över företagets affärsmodell och till exempel satsa mer på internetförsäljning och hemleverans. Om du inte varit aktiv på sociala medier tidigare är det kanske dags att sätta igång. Och när uppdaterade du företagets hemsida senast? Att anpassa sortimentet kan också vara en lösning. Om du till exempel driver en restaurang och har börjat erbjuda Take Away-paket kan du överväga att lägga till dessa på den vanliga menyn. Många människor har förändrat sitt köpbeteende och det kan mycket väl hända att dessa vanor blir permanenta.
Behåll kontakten med dina kunder
Så, vad ska man göra som företagare, nu är ingenting fungerar som det brukar? Här är ett enkelt och praktiskt råd: Tala om för dina kunder att du fortfarande finns, till exempel genom att skicka ut ett nyhetsbrev. Berätta vilka åtgärder du har vidtagit under covid-19-utbrottet så att de känner sig säkra när de besöker dig. Dela sedan nyhetsbrevet på sociala medier och gör eventuellt även ett utskick per e-post.