Vad ska jag publicera om mitt företag på sociala medier? Här är 8 enkla exempel och tips
Sociala medier har gjort det lättare än någonsin att nå ut till en viss målgrupp. Och genom att man kan kommunicera ofta utan att det kostar skjortan har dessa kanaler blivit självklara delar i många företags marknadsstrategi. Den låga kostnaden gör dem särskilt attraktiva för mindre företag, som inte har de ekonomiska muskler som krävs för att annonsera i traditionella marknadsföringskanaler som TV, radio och tryckta broschyrer. Men att lyckas på sociala medier är inte alltid det lättaste.
I början kan det vara svårt att veta vad man ska publicera. Ska jag berätta om företagets produkter? Ska innehållet vara underhållande eller ska jag bara försöka informera? Ska jag anlita influencers och skapa en #kampanj med en egen hashtag?
Sanningen är att det är så gott som omöjligt att veta om ett inlägg på sociala medier kommer att fungera eller inte. Lägg inte för mycket energi på planering, det är bättre att prova dig fram så att du får en bild av vad som fungerar för din målgrupp.
Här följer några tips som du kan börja med.
Berätta om dina produkter/tjänster
Den enklaste änden att börja i när du ska marknadsföra företaget på sociala medier är att berätta om företagets produkter eller tjänster. Många människor tycker att det är intressant att läsa om hur en produkt fungerar, särskilt om den kan lösa ett viktigt problem. De kan också vara intresserade av hur tillverkningen går till och uppskattar därför sådana inlägg.
Här är 5 tips om hur du kan berätta om din produkt:
1. Berätta om en viss egenskap
Inlägg på sociala medier handlar ofta om detaljer. Det kan du utnyttja när du ska berätta om dina produkter eller tjänster. Att lyfta fram en viss egenskap hos en produkt är ofta mer effektivt än att berätta ”allt”.
Utgå från målgruppen och berätta hur en viss egenskap hos din produkt kan hjälpa dem.
2. Dela kundutlåtanden
Att publicera utlåtanden från kunder är effektivt eftersom det gör produkten eller tjänsten mer ”verklig”. När någon berättar om hur han/hon använder en produkt blir det lättare för andra att relatera till den.
Att publicera innehåll och bilder från användare ger dessutom mer liv åt ditt flöde.
3. Publicera instruktioner och tips
Många köper en produkt för att den löser ett problem. Berätta för kunderna hur de ska använda produkten så ökar intresset för den.
Ett exempel är Fiskars, som marknadsför en produkt genom att visa hur man vattnar växterna i trädgården på bästa sätt. Den här typen av marknadsföring är effektiv och uppskattas av kunderna.
4. Involvera kunderna i produktutvecklingen
Det finns en anledning till att det heter sociala medier. Att låta kunderna påverka hur en produkt ska utformas, eller i alla fall låta dem följa arbetet, är ett effektivt sätt att skapa engagemang för ditt företag. Du kan till exempel låta dem rösta om vilken färg de gillar bäst, eller om någon annan liten detalj.
En så enkel fråga kan verkligen skapa engagemang, så bli inte förvånad om det blir så.
5. Lansera en ny produkt
Det kan du göra genom att visa en bild, men du kan också göra det lite mer spännande. Här är ett exempel:
Inlägg 1: Vi har börjat utveckla en ny produkt …
Inlägg 2: Nu är de sista produkttesterna genomförda och vi kommer snart att berätta hur det gick.
Inlägg 3: Lansering av den nya produkten.
Inlägg 4: Det här är några av de problem som produkten löser och anledningen till att vi tror att den är bättre än de flesta andra lösningar på marknaden.
En stor fördel med sociala medier är att de ger oss friheten att dela upp lanseringen av en ny produkt i flera små delar som tillsammans berättar en historia och skapar engagemang.
Berätta om ditt företag
Människor handlar från företag som de känner förtroende för. Och sociala medier är ett perfekt forum när du vill berätta om företaget och företagets värderingar.
Att låta kunderna titta in bakom kulisserna på företaget är ett av flera sätt att öka deras förtroende. Och på sikt kan det bidra till att du får fler lojala kunder.
1. Berätta din historia
Alla företag har en story och den behöver inte vara exceptionell. Att en hårfrisörska älskar att få sina kunder att känna sig fina i håret räcker bra. Med andra ord behöver du inte slå knut på dig själv och försöka hitta på en tjusig ”mission” eller ”vision” när du beskriver ditt företag. De flesta människor föredrar faktiskt företag som är ärliga och står med båda fötterna på jorden.
Berätta om hur du fick idén om att öppna en frisersalong. Varför ser den ut som den gör? Använder du några speciella hårvårdsprodukter? Varför? Det här är kanske självklarheter för dig, men för kunderna kan det vara jätteintressant.
2. Låt läsaren följa med bakom kulisserna
Ett team är en grupp människor som jobbar tillsammans mot ett mål. Att visa en glimt av hur en vanlig (eller ovanlig) dag på jobbet kan se ut är ett sätt att skapa ett mer personligt band till dina kunder.
Berätta om dagen när en kollega tog med sig sin papegoja till jobbet, eller hur ni hanterar utmaningarna med covid-19. Visa vem ni är, så kommer kundernas förtroende för företaget att öka.
3. Berätta om sådant ni är stolta över att ha uppnått
Betrakta dina kunder som vänner som bryr sig om dig – och som vill att du ska lyckas.
Vänner skryter inte för varandra, de berättar om viktiga saker de har lyckats med och firar detta tillsammans.
Var inte rädd för att misslyckas
Det kan vara svårt att förutsäga vilken typ av inlägg som fungerar bäst. Ibland kan det hända att man missar målet, trots att man spenderat mängder av tid på förberedelser och planering.
Stora företag har råd att anlita proffs som gör jobbet åt dem. Men även den fina reklambyrån behöver prova sig fram innan de hamnar rätt med marknadsföringen.
Mindre företag får prova sig fram utan hjälp från någon reklambyrå. Lyckligtvis är toleransen för misstag hög i sociala medier och de klavertramp vi gör glöms snabbt. Dessutom kan man ju alltid radera inlägg som inte fungerar.