Vad kostar en anställd?
Här får du veta allt om: hur mycket kostar en anställd, personalkostnader per anställd, hur du kan räkna ut vad en anställd kostar i månaden och varför det faktiskt är en smart investering för företaget.
Genom att anställa en eller flera medarbetare kan du öka företagets produktivitet, omsättning och kanske till och med erbjuda fler tjänster. Många undrar vad en anställd kostar för företaget, vad en anställd kostar i timmen, vad en anställd kostar arbetsgivaren, vad kostar en anställd om året och andra frågor relaterade till vad kostar en anställd totalt. Har du dragit slutsatsen att företaget behöver förstärkning men inte kommit längre än så, kan den här texten hjälpa dig med de eventuella frågor du har kring vad kostar en anställd för arbetsgivaren.
Vi förstår att det kan vara oroligt att anställda. Vågar man inte satsa, kan man inte heller vinna. Kanske har du också så pass liten omsättning med så pass små marginaler att du är beroende från den anställdes första dag att hen ska dra in mer pengar än vad hen faktiskt kostar? Du är inte ensam om att känna så. Tänk om den anställde skulle bli sjuk? Då måste du ändå betala ut lön, trots att den anställde är oförmögen att arbeta ihop sin månads- eller timlön. Där hjälper Försäkringskassan till, även om du måste stå för en del själv. Så vad kostar en anställd arbetsgivaren? Svaren blir olika, beroende på vilken grundlön du och ditt företag sätter.
Tjäna pengar på att anställa
Beroende på vad för slags företag du driver kan du försöka räkna ut hur företagets omsättning kan öka med hjälp av en anställd. Har du en målar firma kanske du skulle kunna ta in mer jobb som ger mer än dubbelt så mycket kapital in i företaget än vad den anställde kostar? Gäller det ett företag som endast säljer tjänster och där man inte behöver räkna ut materialkostnader, ökar vinsten ju mer tjänster hen utför. Oftast så är det värt den risken att anställa, eftersom det troligen finns belägg och behov av en till anställd, till slut kommer det förmodligen löna sig.
Vilka kostnader har en anställd?
Det finns flera sätt att räkna och hur man kan se på vad en anställd kostar för arbetsgivaren eftersom det finns flera sorters anställda. Vad kostar en anställd tjänsteman? Det är en vanlig fråga bland egenföretagare. Och vad kostar en anställd företaget? Berättigade frågor, men i stället rekommenderar vi att se den anställde som en investering som kommer att ge avkastning för företaget. Förhoppningsvis blomstrar affärerna och du kommer aldrig att ångra en satsning på en ny anställd. Vad kostar en anställd utöver lön?
- Semesterersättning, vanligen 25 dagar per år
- Arbetsgivaravgift
- Löneskatt
- Tjänstepension och försäkring
Löneräkneexempel på vad det kostar
Vad kostar en anställd per år? Genom vårt löneräkneexempel kan du se alla kostnader för en anställd. Vill du som arbetsgivare ge en lön på 30 000 kronor i månaden, kommer det kosta företaget ungefär 42 000 kronor i månaden. Här ser du också vilka kostnader som ingår i lönen.
Kostnad | Månad | År |
Lön | 30 000 kr | 360 000 kr |
Semestertillägg | 500 kr | 6 000 kr |
Arbetsgivaravgifter | 9 583 kr | 114 996 kr |
Försäkring | 1 525 kr | 18 300 kr |
Löneskatt | 296 kr | 3 552 kr |
Totalt | 41 904 kr | 502 848 kr |
Vill du använda egna siffror och räkna på det så finns många bra sidor för detta. På Verksamt - Vad kostar en anställd, kan du själv beräkna vad en anställd kostar per år och vad kostar en anställd i månaden, till och med vad kostar en anställd i timmen. I Vad kostar en anställd kalkylator som finns på flera webbsidor kan du enkelt se vad din nya anställda kommer kosta.
Utöver dessa kostnader så kan det också vara så att den anställde behöver tillgång till visst material. Tjänstebil, mobiltelefon, dator och annat material kan också tillkomma även om dessa inte räknas in i vad den anställde faktiskt kostar.
Kan du bli anställd i ditt eget företag?
Ja det kan du. Dock så måste du anmäla dig som arbetsgivare hos Skatteverket så att du ska kunna betala ut lön om du har ett AB. Du kan välja själv vilken lön du vill ta ut. Din privata ekonomi är skild från företagets när du har ett AB, därför är det viktigt att det redovisas rätt. Personalkostnader per anställd räknas fortfarande även om du betalar ut lön till dig själv.
Kan du bli anställd i enskild firma? Har du däremot inget AB, utan driver i stället en enskild firma, gäller inte samma regler. Du kan inte anställa dig själv i enskild firma eftersom din privatekonomi och din enskilda firmas ekonomi är i princip samma sak. Vill du ta ut pengar ur företaget kan du registrera detta som ”eget uttag”, och får sedan själv räkna ut skatt och vad en anställd kostar med sociala avgifter till exempel, för att sedan kanske sätta undan på ett särskilt konto som är till för just detta.
Frågor och svar om hur mycket en anställd kostar
Räkna ut ditt företags omsättning och om det finns jobb nog framöver för fler personer. Kanske räknar ni med fler gäster på restaurangen, eller kanske har du fått många förfrågningar om måleri och tapetsering? Då är det värt risken. Se efter vad företaget ökar i omsättning per månad eller år, kontra vad en anställd kostar per månad eller per år.
Det beror på hur mycket den anställde ska tjäna. Förutom själva lönen så tillkommer det sociala avgifter, så som tjänstepension och försäkring, löneskatt och semesterersättning. Använd en kalkylator online för att räkna ut exakt vad din anställda kostar totalt.
Ja, det kan du. Glöm inte att anmäla dig som arbetsgivare hos Skatteverket bara.
Nej, din privata ekonomi och företagets ekonomi hör ihop, därför redovisar du endast ”eget uttag” och får sedan räkna ut själv vad du ska betala i skatt och sociala avgifter.