Så här lyckas du med din e‑postmarknadsföring
E‑postmarknadsföring handlar om att bjuda mottagarna på intressant information som skapar engagemang och intresse kring ditt varumärke och dina produkter.
Här har vi samlat några tips som hjälper dig att lyckas med dina nyhetsbrev och e-postkampanjer.
Gör en plan för din e-postmarknadsföring
Innan du sätter igång med att skicka ut nyhetsbrev och reklam behöver du göra en plan (en enkel lista) över när du ska göra dina utskick, vad de ska innehålla och hur du ska följa upp dem.
För mer information om hur detta går till, se den här lilla guiden: Planera din e-postmarknadsföring.
Gör utskicket vid rätt tidpunkt
E-postmarknadsföring är kostnadseffektivt och lätt att mäta. För bästa resultat ska du göra dina utskick vid rätt tidpunkt. Börja med att ta reda på när människor i din målgrupp är mest benägna att klicka på en länk eller göra ett köp (det finns en hel del statistik på nätet).
Mail till företagspersoner fungerar vanligtvis bäst på tisdag och torsdag förmiddag. Om du ska skicka mail till privatpersoner kan även lördagar och söndagar fungera. Prova dig fram, att testa en annan tid kan ge bättre resultat. Försök att nå dina kunder när han/hon är online.
Var kortfattad
I dag får människor väldigt många mail, både på jobbet och hemma, så försök skapa ett innehåll som fångar deras uppmärksamhet.
Kom ihåg att det första mottagaren ser är mailets ämnesrad. Om den inte väcker intresse blir ditt mail oläst, så krasst är det. Lägg därför tid på att formulera en ämnesrad som väcker nyfikenhet. Lägg även till bilder. Det ger bättre respons och ser trevligare ut än meddelanden som bara innehåller text.
Mobilanpassa
Allt fler läser sina mail i mobilen eller på en surfplatta. Se därför till att dina utskick fungerar för alla typer av mobila enheter. I de flesta e-postverktyg, det vill säga verktyg för att skapa digitala nyhetsbrev, kan du se hur dina mail ser ut på olika enheter innan du skickar dem. Använd denna funktion så att du vet att ditt innehåll ser ut som du tänkt på alla mobiltelefoner och surfplattor.
Kundanpassa
När du använder ett e-postverktyg, som till exempel Apsis, Paloma eller Mailchimp, kan du personanpassa dina utskick genom att inkludera mottagarens namn eller annan relevant information om honom eller henne i ditt mail. Det bidrar till att mottagaren känner att han/hon får ett meddelande från en verklig person, i stället för ett massutskick eller ett automatiskt meddelande, och ökar dina chanser att mailet blir läst.
Skriv en ämnesrad som väcker intresse
Ämnesraden har stor betydelse för om dina mottagare ska öppna ditt mail. Många företag slåss om människors uppmärksamhet, så se till att ämnesraden är lockande och anpassad för målgruppen.
Använd gärna ämnesraden för att kommunicera ett bra erbjudande, till exempel en bonus, rabatt eller liknande för att uppmuntra mottagaren att öppna mailet.
Testa, testa, testa
Tänk på att dina mail kan se olika ut beroende på vilket e-postprogram mottagaren använder. Det kan vara stor skillnad på hur ett mail visas i till exempel G-mail och Outlook. Därför bör du alltid testa ditt mail i flera olika e-postprogram innan du skickar det. Använd förhandsvisningsfunktionen i e-postverktyget, skicka mailet till dig själv och några andra som använder ett annat e-postprogram.
Prova dig fram tills designen på ditt nyhetsbrev fungerar bra i alla program. Men om du vet att ett visst e-postprogram används av många personer i din målgrupp, så ska du förstås se till att det ser bäst ut där.
Skicka inte oönskad e-post
Att köpa e-postlistor eller skicka e-post till mottagare som inte har gett dig tillåtelse att göra det är ett säkert sätt att misslyckas med sin e-postmarknadsföring. Du riskerar dessutom att bryta mot lagen. Enligt dataskyddsförordningen är det förbjudet att skicka e-postreklam till privatpersoner och enskilda firmor som inte har beställt den.
Om många mottagare uppfattar ditt mail som spam och markerar det som skräppost i sitt e-postprogram kan det leda till att även annan e-post från ditt företag automatiskt filtreras bort och klassificeras som skräppost hos e-postleverantören och därmed inte levereras alls.
Gör det enkelt att prenumerera
Sälj in ditt nyhetsbrev med ett innehåll som är intressant för mottagaren och se till att det är lätt att prenumerera. Samtidigt måste det vara lätt att avsluta prenumerationen. Varför skicka e-post till någon som inte längre är intresserad av din produkt eller dina tjänster? Att göra det svårt för människor att avsluta prenumerationen kommer bara att skada ditt företag.
Summa summarum: Om du följer dessa tips har du större chans att lyckas med din e-postmarknadsföring. Och om du precis har börjat med e-postmarknadsföring och behöver hjälp med att finansiera din kampanj är du välkommen att höra av dig till oss och ansöka om ett företagslån.