Konsten att skapa en bra annons
Vad är en bra annons? Den frågan finns det nog tusen olika svar på, men alla bra annonser har en sak gemensamt: de åstadkommer det som annonsören avsåg. Med andra ord måste du ha målet klart för dig innan du kan skapa en bra annons. Därför börjar denna lilla guide i just denna ände:
1. En bra annons har ett tydligt mål
Sätt ett mål för annonsen innan du sätter igång och utformar den. Ett mål kan till exempel vara att 200 personer anmäler sig till företagets nyhetsbrev. Hur många nya användare vill du att annonsen ska generera och inom vilken tidsram? Genom att sätta ett mål kan du sedan utvärdera resultatet av annonsen och lära dig något av den. Låt oss säga att du under de kommande fyra veckorna vill ha 50 nya registrerade användare i veckan. Med det målet på plats kan du enkelt kontrollera om annonsen fungerade som förväntat. Och om den inte gör det kan du ändra på annonsen och försöka igen tills du når målet.
Med denna enkla metod, det vill säga att sätta ett mål som ska uppnås inom en viss tid, kan du utvärdera det du gör, lära dig av dina erfarenheter och förbättra dina annonser.
Gör en budget
En bra annons bör generera mer intäkter än vad den kostar, i alla fall på sikt. Om kostnaden för att få 200 nya användare är högre än vad dessa genererar i intäkt är annonseringen meningslös. Låt oss säga att en av 100 personer på vår e-postlista köper något och att varje köp genererar 5 000 kr i vinst. Med denna enkla matematik kommer 200 nya användare att generera 10 000 kr i vinst. Det innebär att vi som mest kan spendera 50 kr per ny användare (10 000 kr delat med 200). Genom att vi känner till den totala budgeten (10 000 kr) och kostnaden per ny användare (50 kr) kan vi utvärdera resultatet och säga om annonsen fungerar eller behöver förbättras.
Skriv en Call To Action (CTA)
En call to action är en uppmaning till läsaren att göra någonting – till exempel att anmäla sig till ett nyhetsbrev eller köpa någonting:
”Varje vecka delar tre av världens mest framgångsrika entreprenörer med sig av sina bästa tips. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev nu!”
En call to action är tydlig och rakt på sak: ”Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.” Den talar om för läsarna vad du vill att de ska göra. Ett vanligt misstag här är att inte vara tillräckligt tydlig:
”Varje vecka delar tre av världens mest framgångsrika entreprenörer med sig av sina bästa tips.”
Budskapet är fortfarande lockande, men eftersom texten inte innehåller någon uppmaning vet inte läsarna vad det hela handlar om. Är det en podd, eller kanske en TV-show? De vet heller inte vad de ska göra. Vad händer om jag klickar på länken? Alla dessa frågor kan avskräcka människor från att klicka. Inte för att de inte vill, utan för att de har bättre saker att göra än att försöka lista ut vad annonsen handlar om.
Ha ett tydligt mål med din annons så blir det lättare att skriva en tydlig call to action.
2. En bra annons riktar sig till en viss målgrupp
Börja med att definiera målgruppen efter ålder, kön och intresse. I exemplet ovan kan målgruppen beskrivas på följande sätt:
”Unga företagare (25-35 år) som följer sajter som Forbes för att lära sig mer om hur man lyckas i affärer”
En enkel beskrivning av målgruppen hjälper dig att skriva ett budskap som känns relevant.
3. En bra annons är både lockande och relevant
Nu när vi vet varför (målet med annonsen) och vem (målgruppen) är det dags att titta på vad (annonsen).
Tänk på att ingen vill bli övertalad att köpa något (även om det är syftet). För att du ska kunna skriva en bra annons behöver du hitta en bra balans mellan ditt eget mål (att få nya användare och kunder) och målgruppens mål och intressen (i exemplet: att bli bättre på affärer).
Se till att annonsen är relevant
Människor bryr sig om sådant som känns relevant för dem. Ett nytt vitamintillskott intresserar förmodligen människor som är måna om sin hälsa, medan ett sportplagg i ett nytt material som andas intresserar människor som tycker om att träna. Därför: Anpassa annonstexten och grafiken till målgruppen.
Engagera läsaren
Men att en annons är relevant är inte tillräckligt. Det gäller även att fånga målgruppens uppmärksamhet, vilket man kan åstadkomma på många olika sätt, till exempel genom att göra annonsen underhållande eller pedagogisk. Istället för att visa upp en bild på ett nytt vitamintillskott kan man berätta om elitidrottaren som blivit hjälpt av produkten och på så sätt lyfta fram produktens fördelar. En historia är lättare att komma ihåg än en produkt. Dessutom väcker en väl berättad historia känslor. Och känslor är mer kraftfulla och stannar kvar i minnet längre än fakta.
Ta Coca-Cola till exempel – alla deras annonser handlar om att ha kul och må bra. Coca-Cola har dock en enorm marknadsföringsbudget och råd att köra denna typ av reklam. Mindre företag bör sträva efter att hitta en balans mellan annonser som är informativa och annonser som berättar en historia.
Sammanfattning
Så här skapar du en bra annons:
- Sätt ett mål
- Skriv en CTA (call to action)
- Gör en kostnadskalkyl och sätt en tidsram
- Definiera målgruppen
- Skapa en relevant och engagerande annons som går i linje med målgruppens intressen